The taste of hunting in BIRJAND (or brigand) with my remembrances

۱۳۸۸ آبان ۲۴, یکشنبه

کا شِشًک (خارپشت صحرایی)

سه چهار سال پیش برای شکار به صحرا رفته بودیم . اواسط خرداد بود و شب رو توی صحرا بودیم. بعد اینکه شاممون رو خوردیم آتیش رو خا موش کردیم و زیر کیسه خوابمون خزید یم.هنوز خیلی نگذشته بود که یه صدای خِلِش و خلشی می اومد... اول فکر کردم یه چیزی توی بوته ها داره تکون می خوره .تاریک ماه بود, چراغ قوه رو انداختم دیدم نه؛ توی بوته ها چیزی نیست . هنوز صدا می اومد ،یه خورده اینور اونور رو نگاه کردم و بالاخره دیدم یه کاششک داره حوالی جایی که ما کمپ کرده بودیم را ه میره. با غلامحسین بودم.بهش گفتم بیا بگیریمش ؛گفت از زبون بسته چی می خوای گفتم کاریش ندارم فقط می خوام یکی از تیغاشو بکنم.خلاصه غلامحسین رو راضی کردم که بگیریمش. قد یمیا میگن کاششک رو باید با چهار شاخ (یکی از ابزار کشاورزی) گرفت....حالا نصفه شب توی بیابون چهار شاخ از کجا بیاریم ؟ انصافا جرئت نکردم با دست بگیرمش , غلامحسین توبره رو خالی کرد و رفت دنبالش من هم نور چراغ رو براش می بردم ,کاششک پا گذاشت به فرار و ما هم نصف شب دنبالش افتادیم(خودم هم الان خندم گرفته) .یه جا غلامحسین توبره رو انداخت روش اما در رفت ,به هزار مکافات دوباره پیداش کردیم . کنار یه بوته کز کرده بود به غلامحسین گفتم من اینجا نور میندازم توی چشش و تو هم برو از پشت سر توبره رو بنداز روش... غلامحسین رفت و پرید روی خار پشت. سر و صدای خارپشت در اومد اونو لای توبره پیچیدیم و من از نوک خاراش که چند تا رو توبره نپوشونده بود یکی رو کندم و یه نگاهی هم به خودش کردیم . تخمینا 3 کیلو وزنش بود و پاهای جالبی داشت دقیقا مثل پای بچه انسا ن! بعد هم ولش دادیم
هنوز اون خار رو دارم اندازش 7/34 سانتی متره و توی قلمدونم روی میز کارمه خیلی خوشکله... رنگش دارچینی هست و در بین چند خط زرد خیلی کم رنگ عرضی داره که خیلی خوشکلش کرده .
کاششکها در تابستان محصولات هندوانه رو می خورن و در زمستان که زیر زمین زندگی میکنن از ریشه خارها تغذیه میکنن و زیر زمین نقب می زنن.




۶ نظر:

جلال گفت...

سلام مهران
خیلی قشنگ بود .
به روزم یه سری بزن

محمد کل گفت...

سلام حاج مهران

بالاخره میتینگتون تموم شد؟ یه حالی از ما هم بپرس

kamarshekan گفت...

salam mehran
gome ba bacheha raftim godar booki .pesar agha va mohammad baradar zanesh geloy ma rafte bodan har chi shekar boode ro ram dade boodan. ye tyhoo ham giremon nakard

مهران گفت...

سلام حضور محمد کل و کمر شکن
آره بالاخره ساعت دوازده تموم شد و در ضمن کمر شکن جان ،از ماست که بر ماست . چند سال پیش که همینا رو با خودت اینور اونور میبردب باید فکر این رو زا رو هم می کردی . من که همش بهت می گفتم این بچه مچه ها رو یاد نده ،مگه به خرجت رفت ريالحالا هم حقته ، هم شکارا رو رم میدن هم کلی سورشون میکنن.اونوقت باید از صبح تا شوم دنبال یه تیهو بدوی

ناشناس گفت...

سلام به داد كشاورزهاي روستاي بركوه شهرستان سربيشه برسيد كه خارپشت ها تبديل به آفت وحشتناكي براي كشاورزان زعفران كار شده اند.جمعيت خارپشتها خيلي زياد شده است و اكثر پياز زعفران ها را خورده اند.تمام كشاورزان منطقه محصولاتشان آسيب جدي ديده است.

مهران گفت...

مي توانيد براي به دام انداختنشان در ورودي خيد ها تله بگذاريد. ساده ترين راه حل همين به نظرم رسيد. البته براي طعمه يك تخم مرغ شكسته معركه است