The taste of hunting in BIRJAND (or brigand) with my remembrances

۱۳۹۰ مرداد ۱۷, دوشنبه

كلژدك هاي وا‍ژگون

با سلام بر دوستان عزیز



امسال بیرجند با خشکسالی وحشتناکی دست و پنجه نرم می کند و کثرت قنوات یا خشکیده شدند و یا آنقدر کاهش دبی پیدا کرده اند که آبشان کفاف آبیاری مزارع را نمیکند اما متاسفانه برداشت آب ازچاهها و بهتر بگویم به یغما بردن آب از این طریق همچنان شبانه روزی و بی وقفه انجام میشود و روزبه روز این ذخیره هزاران ساله که قطره قطره جمع شده دریا دریا به هدر می رود.
من هر ساله در بند های خاکی که در اطراف روستا دارم و زمستان با آب باران مشروب می شوند اقدام به کاشت جالیز خربزه و هندوانهـ که ما بهشون پالیز یا فالیزمیگیم ـمیکنم اما همانطور که حضور انورتان عارض شدم به دلیل خشک سالی امسال هیچکدام از آنها آب نخورده و از آنجایی که عادت به خوردن محصولات ارگانیک دارم انگار میوه های بازار از گلویم پایین نمی روند بهمین جهت اقدام به محیا کردن زمین کوچکی ازکشتزار های قنات کرده (کشمون) و با زدن از سهمیه آب درختها چند بوته ای خربزه و هندوانه کاشته ام که در تابستان از این دو محصول مستغنی باشم و بهانه ای هم بدستم بدهد که هر هفته به روستا رفته و به قول همسرم اونجا برای خودمون کولی بازی در بیاریم !
اما مشکل آب یکطرف و دیگر مصائب پروراندن محصول سمت دیگر! دربدو امر که سمپاشی برای جلوگیری از آفت زدن توسط آفات نسبتا میکروسکوپی وبعد هم سر وکله زدن با آفات ماکروسکوپی که سر دسته شان این کل‍ژدک ها (کلاغ زاغی) هستند . من نمی دانم این پرنده چطور بساط تولید مثل پر رونقی دارد که هر چه من اینها رومیکشم بازسال بعد انگار بیشتر میشن؟ حالا شما اینها رو با زاغی های دیگر ولایات ایران قیاس نفرمایید که آنقدر پر رو هستند که تا یک قدمیشان هم میشود بهشون نزدیک شد . کلژدک های منطقه ما از500 متری من هم فرار میکنند و همین چهار پنج تایی که اخیرا زدم هم با استمداد از لطایف الحیل تونستم شکارشون کنم . خوشبختانه با آویزان کردن لاشه کل‍‍ژدک ها بر سر یه چوب و داخل مزرعه تا مادامی که اون لاشه آثاری ازش باشه هیچ کلژدکی وارد اون منطقه نمیشه و منهم ازاین ترفند واسه درامان ماندن محصولاتم سالهاست که بهره میبرم.

هندوانه ای که کلژدک ها ازش نمونه برداری کردن!



کلژدک واژگون



انجیر های زرد... مورد علاقه من و کلژدک ها





میوه های کویری کوچک اما شیرین







گزینه ای دیگر از منوی غذای کلژدک ها
اینها گلابی زمستانی هستند که خیلی دیر میرسند و به علت داشتن پکتین بیشتر نسبت به ناک و گلابی های زرد سفت تر هستند.







آفتابگردان نماد زندگي 








هیچ نظری موجود نیست: